Kas yra Zen?

Pastaba: žodžiai zen, dzenas, dzen šiame tinklapyje vartojami kaip sinonimai.  Mūsų ieškant interneto platybėse galėtų padėti raktiniai žodžiai: zen, dzenas, dzenbudizmas, zenbudizmas, dzenbudistai, zenbudistai, budizmas, Korėjos budizmas

 

Vieną dieną mokinys iš Čikagos, atėjęs į Providenso dzeno centrą, paklausė Seung Sahno Soen Sa:
– Kas yra dzenas?
Soen Sa pakėlė virš galvos lazdą ir paklausė:
– Ar supranti?
Mokinys atsakė:
– Nežinau.
Soen Sa tarė:
– Šis „nežinau“ ir esi tu. Dzenas – tai savęs suvokimas.
– Ką jūs žinote apie mane? Pamokykite...
Soen Sa ėmė pasakoti:
– Konditerijos fabrike kepami įvairių pavidalų sausainiai: gyvuliai, mašinos, žmonės, lėktuvai. Visi turi skirtingą pavadinimą ir formą, bet yra iškepti iš tos pačios tešlos, ir jų skonis toks pat.
Panašiai yra visatoje – saulė, mėnulis, žvaigždės, kalnai, upės, žmonės ir visa kita turi skirtingus pavadinimus ir formas, bet visi yra iš to paties. Visata sudaryta iš priešybių porų: šviesa ir tamsa, vyras ir moteris, garsas ir tyla, gera ir bloga. Bet šios priešybės yra susijusios, nes sukurtos iš tos pačios medžiagos. Pavadinimai ir pavidalai skiriasi, bet esmė ta pati. Mąstymas sukuria pavadinimus ir formas. Nemąstant ir neprisirišant prie pavadinimų ir formų, esmė yra viena. Tavo „nežinau“ nutraukia visą mąstymą. Tai – tavo esmė. Dzeno lazdos esmė ir tavo esmė yra ta pati. Tu esi ši lazda, ši lazda – tai tu.
Mokinys tarė:
– Kai kurie filosofai vadina šią esmę skirtingai - energija, Dievu, mintimi ar materija. Kaip teisingai pavadinti?
Soen Sa atsakė:
– Keturi neregiai zoologijos sode priėjo prie dramblio. Vienas palietė jo šoną ir tarė: „Dramblys panašus į sieną“. Kitas palietė straublį ir pasakė: „Dramblys panašus į gyvatę“. Trečias neregys palietė koją: „Dramblys panašus į stulpą“, tarė jis. Paskutinysis palietė uodegą ir pasakė: „Dramblys panašus į šluotą“. Ir jie susivaidijo, kiekvienas tikėdamas savo teisumu. Kiekvienas jų suprato tik tai, ką lietė, bet nei vienas nesuvokė visumos.
Esmė neturi nei vardo, nei pavidalo. Energija, mintis, Dievas, materija - tai tik pavadinimai ir formos. Esmė yra Absoliutas. Kur yra pavadinimai ir formos, ten yra ir priešybės. Tad visas pasaulis panašus į tuos besivaidijančius neregius. Nesuprasdamas savęs, nesuprasi tiesos. Todėl tiek daug tarpusavio nesutarimo. Jei visi žmonės suprastų save, jie suvoktų Absoliutą. Pasaulyje įsivyrautų rimtis. Pasaulio ramybė – tai dzenas.
Mokinys paklausė:
– Kaip praktikuojant dzeną galima pasiekti, kad ramybė įsivyrautų pasaulyje?
Soen Sa pasakė:
– Žmonės trokšta įvairių dalykų: pinigų, garbės, sekso, maisto, poilsio – visi šie troškimai – tai mąstymas. Mąstymas yra kančia. Kentėjimas reiškia, kad pasaulyje nėra ramybės. Pasaulio ramybė yra Absoliutas. Absoliutas yra „aš“.
Mokinys paklausė:
– Kaip galiu suprasti Absoliutą?
Soen Sa pasakė:
– Privalai suprasti save.
– Kaip man suprasti save?
Soen Sa pakėlė dzeno lazdą ir paklausė:
– Ar matai?
Po to trinktelėjo lazda į stalą ir paklausė:
– Ar girdi? Ši lazda, šis garsas ir tavo protas – jie tapatūs ar skiriasi?
Mokinys atsakė:
– Tapatūs.
Soen Sa tarė:
– Jei sakysi, kad jie tapatūs, suduosiu tau trisdešimt kartų. Jei sakysi, kad skiriasi, vėl tau suduosiu trisdešimt kartų. Kodėl?
Mokinys tylėjo. Soen Sa šūktelėjo:
– KATZ! – Paskui pridūrė: – Ateina pavasaris, žolė želia savaime.


 


 


Previous page: Giesmės mirusiesiems
Next page: Žmogaus kelias